بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک
طرح پلکانی
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:40 | بازدید : 611 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

طرح پلکانی

پله های يک راه پله را در نظر بگيريد و فرض کنيد که هر کدام از پله ها در سلسله مراتب طرح بازپرداختمعرف مقام يا مرتبه جداگانه ای است. به عنوان مثال اولين پله مي تواند متعلق به "مجری فروش" باشد و آخرين پله متعلق به "مدير ملی" ؛و پله های ميانی هم مربوط به ساير رتبه ها و عناوين. به هر پله درصد جداگانه ای اختصاص مي دهند که نشان دهنده درصد تخفيفی است که توزيع کنندگان دارای آن رتبه مي توانند برای خريد کالاها از آن استفاده کنند. برای مثال يک مجری فروش مي تواند کالا های شرکت را با 20%  تخفيف خريداری کند، در صورتی که يک مدير ملی ميتواند از 40% تخفيف بهره مند شود. هرقدر فرد کالای بيشتری خريد کند و هرقدر سازمان فروش او کالا های بيشتری خريد کنند، او سريعتر مي تواند ارتقای رتبه پيدا کند. ارتقای رتبه با ساختن تعداد مشخصی بازو در سازمان فروش شخص  -معمولا بيش از 4 بازو و کمتر از 10 – و ميزان فروش انجام شده در کل سازمان فرد اتفاق می افتد.
هنگامی که يک توزيع کننده به بالاترين پله ميرسد، اين امتياز را مي یابد که از حامی خود جدا يا به اصطلاح منشعب شود. در اين مرحله، هر يک از افراد گروه مستقيم فرد، يک نسل محسوب مي شود و لذا حامی فرد به سبب فروش انجام شده در گروه نسل هايش پاداش ويژه دريافت خواهد کرد. گاهی اوقات در مجموعه يک فرد چندين توزيع کننده منشعب شده و تشکيل نسل مي دهند که به ازای هر نسل، فرد صاحب گروه 5% پاداش دريافت مي کند اين رقم ها در شرکت های مختلف متفاوت است

موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بررسی طرح باینری Binary
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:39 | بازدید : 794 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

بررسی طرح باینری

آخرین طرح بازپرداخت ایجاد شده طرح باینری می باشد. در طرح باینری یک توزیع کننده می تواند یک یا بیشتر "جایگاه تجاری" خریداری کند که هر کدام فقط توانایی داشتن 2 دست را دارند. بیشتر پورسانت ها براساس حجم فروش کل مجموعه پرداخت می شود تا از درصد فروش چند لایه از توزیع کنندگان. به عبارت دیگر پرداخت ها براساس حجم فروش کل گروه می باشد نه براساس سطوح. در این طرح حجم فروش باید از یک تعادل در هر دو دست برخوردار باشد تا شخص بتواند کمیسیون خود را دریافت کند.

طرفداران این طرح چندین مزایا برای این طرح بیان می کنند؛ اول اینکه در این طرح پورسانت ها هفتگی پرداخت می شود.از آنجایی که این طرح شبیه یک ماتریکس با دو دست می باشد توضیح آن راحت و آسان است. همچنین مشارکت و همکاری گروهی در این طرح به علت اینکه پرداخت براساس حجم فروش گروهی می باشد بیشتر شده است. عده ای هم بر این باورند که آزادی عمل در این طرح به علت نامحدود بودن پرداخت و اینکه شخص می تواند چندین جایگاه داشته باشد بیشتر است.

طرح باینری یکی از جنجالی ترین طرح های بازپرداخت می باشد. خاستگاه این طرح در اوایل دهه 90 با برنامه های فریبنده سکه های طلا شروع شد. و حتی استفاده های بعدی از آن برای ارائه محصولات مصرفی به وجهه ی این طرح کمکی نکرد. محصولاتی که بعدها در این طرح قرار گرفتند، محصولاتی نظیر بلیط های گرانقیمت، محصولات و سرویس های غیر مصرفی و یکبار مصرف، عضویت در کلوپ های مسافرتی و کارت های گرانقیمت تلقن بود.

در پایان دهه 90 و بعد از بحث و جدل قانونی بسیار بروی این طرح، باینری از محبوبیت چندانی بر خوردار نشد و فقط کمپانی های نظیر USANA هستند که جنبه مصرفی این طرح را به کار می گیرند

منتقدان بر این باورند بکار بردن این طرح مشکلات قانونی و تجاری زیادی را به همراه خواهد داشت. در این طرح شرکت و توزیع کنندگان بیشتر به تبلیغ و توسعه طرح تجاری شرکت (Plan) می پردازند تا محصول و فروش آن و همین مورد باعث ایجاد اتهام "Game Money" به این طرح می شود. اغلب طرح هایی که در آنها هر نفر فقط یکبار فروش انجام می دهد،ظاهر سازی و جوسازی بسیاری در جهت پوشاندن هرمی بودن طرح انجام می دهند.

در بعضی از مدل های این طرح افراد را به داشتن چند جایگاه تجاری تحت عنوان سرمایه گذاری بیشتر تشویق می کنند همچنین در بعضی از انواع مختلف این طرح مقداری از پول افراد بابت حق عضویت کسر می شود. شرط تعادل در این پلان می تواند به این معنا باشد که در ازای فعالیت سخت درآمدی نداشته باشید. در این طرح فعالیت های شخصی شما به علت شرط تعادل ممکن است محاسبه نشود. این امکان که یک شخص می تواند چند جایگاه داشته باشد و چندین بار بتواند وارد سیستم شود شاید جوی شبیه یک بازی ایجاد کند

 


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


یونی لول Unilevel
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:38 | بازدید : 2837 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

یونی لول

در طرح يونی لول مشتريان فعال مي توانند بابت سطوح متعددی کميسيون دريافت کنند برای مثال 5% از
هر سطح. در اکثر طرح های يونی لول حداکثر تا 7 سطح کميسيون پرداخت مي شود دليل اين امر بسيار ساده است:  هر قدر تعداد سطوح بيشتر باشد، شرکت بايد پول بيشتری به توزيع کنندگان بپردازد. نکته مهم در مورد اين طرح آن است که فرد مي تواند در سطح انتهايی به اندازه سطح اوليه درآمد کسب کند البته مشروط بر اينکه درصد پرداختی برای همه سطوح با هم برابر باشند؛ مثلاً در هر يک از سطح 5 درصد کميسيون پرداخت شود. در برخی از طرح هاي يونی لول در يک يا دو سطح کميسيون های بيشتری به مشتريان پرداخت مي شود.

موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای از جهت محصول و طرح درآمدزایی- قسمت دوم
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:35 | بازدید : 806 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای از جهت محصول و طرح درآمدزایی- قسمت دوم

طرح بازپرداخت

جفری بابنر وکیل حقوقی خاطرنشان می کند که یک شرکت بازاریابی شبکه ای قانونی نباید روی درآمد مشتریان مانور بدهد مگر با ارائه اسناد و مدارک. برای مثال اگر نماینده شرکتی ادعا کند شما با چندین ساعت کار در هفته می توانید میزان معینی درآمد کسب کنید باید از او دلیل و مدرک بخواهید اگر مدرکی ارائه نشد به دنبال فرصت های دیگری باشید.

اکثر بازاریابان شبکه ای به دادن وعده وعید های درآمد بد نام شده اند اما بازاریابان حرفه ای از دادن چنین وعده هایی امتنا می ورزند مگر موقعی که بتوانند دلیل و مدرک ارائه دهند اگر کسی که قرار است حامی شما شود ،به شما گفت که دارد فلانی میزان نامعقول درآمد کسب می کند از او بخواهید چک حقوقی اش را به شما نشان دهد اگر امتنا کرد به دنبال حامی شرکت دیگری بروید اما اگر توانست دلیل مدرک بیاورد، خوب قضیه فرق خواهد کرد.

 

در جستجوی یک طرح بازپرداخت متعادل

در این قسمت راهنمایی هایی آورده ایم که در تشخیص یک طرح بازپرداخت متعارف به شما کمک خواهد کرد

یک طرح بازپرداخت متعادل:

1.       حق الزحمه توزیع کنندگان را عادلانه پرداخت می کند

2.       حجم خرید معقولی را در نظر می گیرد تا توزیع کنندگان بتوانند به راحتی جزء فعالان محسوب شوند

3.       برای افراد جدید کمیسیونی در نظر می گیرد تا به ادامه کار تشویق شوند

4.       برای توزیع کنندگان پاره وقت، ویژگی هایی در نظر می گیرد

5.       برای توزیع کنندگان تمام وقت که مدت زیادی با شرکت همکاری کرده اند، پاداش ها و درصد های ویژه ای در نظر می گیرد تا از وفاداری آنها قدردانی کند.

 

پرداخت عادلانه به توزیع کنندگان

یک طرح بازپرداخت متعادل ، قسمت عادلانه یا منصفانه ای از عایدی فروش شرکت را به توزیع کنندگان می دهد. اما منظور از عادلانه چیست؟ این مسئله بستگی به این دارد که آیا شرکت فروشنده محصول است یا ارائه دهنده خدمات؟ واینکه قیمت واقعی هر محصول یا خدمت چقدر است. کن راد در این باره می گوید : بطور کلی ، قسمت عادلانه حدودا 40 تا 50 درصد از کل عایدی شرکت می تواند باشد. شرکت نمی تواند بیشتر از 55% از عایدیش را به توزیع کنندگان بدهد، مگر اینکه قبلا فاتحه خودش را بخواند. اما برخی شرکت های خدماتی ممکن است بتوانند تا 80 درصد هم بپردازند و در عین حال باز هم سود کنند. اما در هر حال پرداختی زیر 40% عایدی غیر منصفانه است شرکتی که درصد بسیار کمی کمیسیون می دهد در دراز مدت انگیزه توزیع کنندگان را از بین می برد زیرا آنها قادر نخواهند بود پول زیادی درآورند.

 

لحاظ کردن اکثریت پاره وقت

کن راد در این باره می گوید: «یک طرح متوازن شامل فرصتی مطلوب برای آنهایی است که قصد کار پاره وقت دارند» اهمیت ویژه قائل شدن برای افراد پاره وقت بسیار کلیدی است؛ زیرا این افراد اکثریت سازمان فروش را تشکیل می دهند و در واقع فضای بین افرادی با رده بالاتر و تازه وارد ها را پر می کنند. کن راد در ادامه می گوید: طرح بازپرداخت باید بگونه ای باشد که جوابگوی زحمات این اکثریت زحمتکش باشد. یعنی برای آنها پاداش ها و امتیازاتی را در نظر بگیرد. ممکن است این افراد در ادامه فعالیتشان به صورت تمام وقت کار کنند اما بیشترشان پاره وقت باقی می مانند.

 

شناخت مهمتریت طرح های بازپرداخت

احتمالا چندید سال قبل هم، فهم طرح ها بازپرداخت به اندازه امروز کمی مشکل بوده است اما بدون شک دسته بندی کردن آنها ساده تر از امروز بوده است. دلیل این امر آن است امروزه ، شرکت ها از طرح های ترکیبی یا آمیخته استفاده می کنند، بدین نحو که بهترین قسمت های دو یا بیش از دو طرح را با هم ترکیب می کنند و طرحی جدی ایجاد می کنند. خوشبختانه تجربه نشان داده که نتیجه چنین طرح هایی هم به نفع شرکت ها و هم به نفع توزیع کنندگان آنهاست. از آنجا که مسئولان دولت ها بر سر پیچیدگی طرح ها اختلاف نظر دارند، لذا شرکت ها از به کار گیری طرح های بحث برانگیز اجتناب می کنند. اگر قصد دارید به یک شرکت بازاریابی شبکه ای بپیوندید، به احتمال زیاد یکی یا چند نام از اسامی زیر را خواهید شنید. این چهار طرح، طرح های پایه ای می باشند:

1.       طرح پلکانی

2.       طرح های یونی لول

3.       طرح های ماتریکس

4.       طرح ها باینری

بله گفتیم طرح پایه ای چون بعضی از شرکت ها این طرح ها را با هم ترکیب می کنند که با نام طرح های «Hybrid» شناخته شده است.

برای مثال شما امکان دارد با یک طرح باینری Front End که با یک یونی لول Back End و یا یک یونی لولFront End که همراه با طرح پلکانی Back End ترکیب شده باشد مواجه شوید. اصطلاح Front End را زمانی بکار می برند که از یک طرح در جهت افزایش اعضا استفاده شود و Back End به طرحی که باعث ایجاد درآمد رسوبی در پلن می شود.

در اوایل 1980 ما طرح پلکانی (Braekaway) را مشاهده می کنیم، شرکت هایی همچون Nuskin،Herbalife ، Watkins ، shaklee ، pre paid legal که از این طرح استفاده کردند و موفقیت های چشمگیری داشتند.

در اواسط دهه 80 طرح ماتریکس بوسیله شرکت  Melaleuca عرضه شد.

در اوایل و اواسط دهه 90 طرح یونی لول در شرکت هایی نظیر Freelife ، Life Plus ، Nu vision و ACNمعرفی و ارائه شد.

بالاخره در اواخر دهه 90 طرح باینری دیده شد. شرکت های زیادی هستند که می آیند و می روند و از این طرح استفاده می کنند اما شرکت های معدودی که هنوز از این طرح استفاده می کنند و به کار خود ادامه می دهند شرکت USANA و Market America می باشد

در اینجا به توضیح طرح باینری به علت گسترش آن در سال های اخیر در ایران می پردازیم و نظرات چند تن از کارشناسان را بیان می کنیم.

جفری بابنر در مورد باینری می گوید:

«طرح باینری یکی از جنجالی ترین طرح های بازپرداخت می باشد. خاستگاه این طرح در اوایل دهه 90 با برنامه های فریبنده سکه های طلا شروع شد. و حتی استفاده های بعدی از آن برای ارائه محصولات مصرفی به وجه ی این طرح کمکی نکرد. محصولاتی که بعدها در این طرح قرار گرفتند، محصولاتی نظیر بلیط های گرانقیمت، محصولات و سرویس های غیر مصرفی و یکبار مصرف، عضویت در کلوپ های مسافرتی و کارت های گرانقیمت تلقن بود.

در پایان دهه 90 و بعد از بحث و جدل قانونی بسیار بروی این طرحف باینری از محبوبیت چندانی بر خوردار نشد و فقط کمپانی های نظیر USANA هستند که جنبه مصرفی این طرح را به کار می گیرند

منتقدان بر این باورند بکار بردن این طرح مشکلات قانونی و تجاری زیادی را به همراه خواهد داشت. در این طرح شرکت و توزیع کنندگان بیشتر به تبلیغ و توسعه طرح تجاری شرکت (Plan) می پردازند تا محصول و فروش آن و همین مورد باعث ایجاد اتهام "Game Money" به این طرح می شود. اغلب طرح هایی که در آنها هر نفر فقط یکبار فروش انجام می دهد،ظاهر سازی و جوسازی بسیاری در جهت پوشاندن هرمی بودن طرح انجام می دهند.

در بعضی از مدل های این طرح افراد را به داشتن چند جایگاه تجاری تحت عنوان سرمایه گذاری بیشتر تشویق می کنند همچنین در بعضی از انواع مختلف این طرح مقداری از پول افراد بابت حق عضویت کسر می شود. شرط تعادل در این پلان می تواند به این معنا باشد که در ازای فعالیت سخت درآمدی نداشته باشید. در این طرح فعالیت های شخصی شما به علت شرط تعادل ممکن است محاسبه نشود. این امکان که یک شخص می تواند چند جایگاه داشته باشد و چندین بار بتواند وارد سیستم شود شاید جوی شبیه یک بازی ایجاد کند»

زیگ زیگلر در مورد باینری می گوید:

«کن راد که قبلاً هم، نتورکر بوده و هم مدیر يک شرکت نتورک مارکتینگ و طرح هاي متعددی را از نزديک مشاهد کرده، مي گويد: اين طرح در شرايط مناسب ميتواند طرح خوبی باشد در طرح باينری معمولاً پاداش مشترين فعال به صورت هفتگی پرداخت ميشود. اين طرح افراد را به انجام دادن کار تيمی تشويق ميکند زيرا ،همانطور که در ادامه اين قسمت توضيح خواهيم داد دريافت کمیسیون از سوي يک مشتري فعال تابع شرايط خاصی است در طرح باينری ، به گفته کن راد، بسياری از افراد توانسته اند در زمان کم پول زيادی به دست آورند زيرا در اين طرح بابت معرفی افراد پول خوبی پرداخت ميشود. اما اين مسئله همچنين نقطه ضعف این طرح است شک نيست که برای بقاء يک شرکت نتورک مارکتینگ ،بايد کالاها يا خدماتی فروخته شود. در طرح باينری ،غالبا افرادی وارد ميشوند که مايلند سريع به درآمد فراوانی برساند ، و چنين افرادی نيز به راحتی از کار خارج ميشوند. ويژگی درآمد سریع در طرح باينری همچنين موجب جو سوء زن آميزی در ميان مسئولان دولتی ناظر به طرح های پرداخت بازريابي چندسطحی شده است. جفری بابنر ، وکيل حقوقی و نويسنده کتاب نتورک مارکتينگ "آنچه بايد بدانيد" در توضيح اين مسئله ميگويد : طرحه باينری از همان اوايل دهه 1990 بدبختانه شروع بدی داشت منظورم حقه های مربوط به سکه های طلا و امثال آن است. در اواخر دهه 1990 و بعد از گير و دارهای حقوقی مربوط به طرح باينری، اين طرح ديگر روج چندانی نداشت با وجود اين امروزه شرکت های هستند که از اين طرح استفاده مي کنند و موفق هم بوده اند البته برای هر شرکّتی ،کنار گذشتن يک طرح و به کار گيري يک طرح ديگر دشوار است.
مهمترين نقطه ضعف طرح باينری ، اصل تعادل است در طرح باينری ، دريافت کمیسیون منوط به ايجاد تعادل در حجم فروش هاي انجام شده در دست های شماست. برای مثال، در طرح باينری يک شرکت ممکن است شرط پرداخت 100 دلار کميسيون، اين باشد که ميزان درآمد عایدی در هر دست شما برای شرکت دست کم به 1200 دلار برسد. امّا ممکن است يکی از دست های شما کند حرکت کند يا اصلاً حرکت نکند- مثلاً به دليل کم کاری يا عدم فعاليت مشتريان آن دست- و ان بازويه ديگر رشد سریع داشته باشد و به قول نتورکر ها به بازوي فراری تبديل شود لذا در مثال بالا اگر در يک بازوي شما 1000دلار فروش صورت گرفته باشد و در بازوي ديگرتان 10000 دلار فروش ، شما هنوز واجد دريافت پاداش نيستيد، جفری بابنر ميگويد: اصل تعادل ،چه بخواهيم قبول کنيم و چه نه ، نتيجش اين مي شود که بعضی جاها در ازاي کار سخت هيچ مزدی دريافت نمي کنيم»

جو جنتل در این باره می گوید:

«باینری در دهه 90 با این شعار " به رسمیت شناختن بهتر و بیشتر بازاریابی شبکه ای" وارد عرصه شد. شرکت هایی نظیر USANA و Market America به علت اینکه سازمان فروش را بر پایه دو دست تشکیل می دهند به خود افتخار می کنند ( قابل ذکر است تفاوت بسیاری بین باینری این دو شرکت با باینری که مردم کشور ما از آن شناخت دارند وجود دارد). مشکل اصلی که منتقدان بر طرح باینری وارد می کنند، شرط تعادل آن است. بدین صورت که شما شاید وقت بسیاری را صرف ساخت یک دست خود کرده باشید، اما به علت عدم وجود تعادل بین دو دست شما هیچ پاداشی دریافت نمی کنید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این طرح بالاترین درصد Breakage را در برابر تمامی پلان ها دارد و اگر شما تمامی Breakage سه پلن دیگر را با هم جمع بزنید به درصد Breakage شرکت در پلن باینری نمی رسد اما مسئله اینجاست که شما به خاطر عدم تعادل که درصد آن بالا می باشد موفق به دریافت نمی شوید.»

بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای از جهت محصول و طرح درآمدزایی- قسمت اول


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای از جهت محصول و طرح درآمدزایی- قسمت اول
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:34 | بازدید : 1272 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای از جهت محصول و طرح درآمدزایی- قسمت اول

در اینجا به توضیح مطالب کلی در رابطه با طراحی شرکت بازاریابی شبکه ای در دو بخش می پردازیم : 1) محصول    2)طرح بازپرداخت

با توجه به نوپایی این شیوه کسب و کار در ایران و عدم وجود اطلاعات و تجربیات داخلی، اکثر موارد ذکر شده بر پایه تجربیات کشورهای دیگر که حداقل بین 20 تا 50 سال از زمان شروع این تجارت در کشورشان می گذرد، می باشد.

محصول:

در طراحی شرکت بازاریابی شبکه ای یکی از مهمترین موارد می باشد. مایکل شفیلد در مقاله خود «How Start your MLM company» ، در بخش محصول می نویسد: « یک محصول MLM باید طیف وسیعی از احتیاجات را برآورده کند تا به عنوان راه حل مقرون به صرفه قابل پیشنهاد باشد. محصول باید براساس ارزش واقعیش قیمت گذاری شود تا تصمیم به خرید برای خریدار آسان شود. در صورتی که محصول در شخص رضایت خاطر ایجاد کند ، او با دیگران در رابطه با آن محصول و خدمات صحبت می کند. یکی از موارد بسیار ضروری این است که فروش محصول و خدمات درآمد کوتاه مدتی را به توزیع کننده باز گرداند، همانگونه که برای او پتانسیل کسب درآمد بلند مدت و رسوبی وجود دارد»

در اینجا به مطلبی دیگر از زیگ زیگلر در کتاب «Network Marketing From A to Z» اشاره می کنیم مطلبی با عنوان؛

خرید مکرر: قوانین مصرف!

زیگ در این مطلب اشاره می کند : « آیا این کالا یا خدمات را مردم مکررا می خرند؟ این سوالی است که قبل از اینکه با کالا یا خدماتی آشنا شوید، از خودتان بپرسید. آیا شما به عنوان یک بازاریاب شبکه ای به دنبال فرصتی هستید که به مشتریان کالا یا خدمتی را عرضه کنید که آنها به مدت چند سال و هر ماه از آن استفاده کنند؟ شما یک کالایی را می فروشید ، بعد از آن مشتری خودش هر ماه کالا و خدمات مورد نیازش را خریداری می کند، حالا ممکن است این کالا یا خدمات مکمل ها غذایی ،محصولا کنترل وزن، ماشین شو های بی نیاز به آب، مواد پاک کننده، خدمات از راه دور یا خدمات حقوقی باشد، شما برای هر خریدی که انجام می شود، کمیسیون دریافت می کنید! مادامی که مشتری از کالا یا خدمات استفاده می کند شما کمیسیون خود را دریافت می کنید. هر چه فروش بیشتر باشد خرید هم بیشتر است ؛ در نتیجه کمیسیونتان هم بیشتر است.

اگر کالا چیزی نباشد که مشتری همیشه یا بیشتر مواقع از آن استفاده کند، میزان مصرف پایین است. بر اساس قانون مصرف در بازاریابی شبکه ای، شما باید سرمایه و وقتتان را در شرکتی صرف کنید که مردم کالا و خدماتش را همیشه استفاده می کنند. البته ممکن است شرکتی باشد که میزان مصرف برخی از کالاهایش ماهانه باشد و برخی از کالا هایش فقط گاه به گاه. این مسئله در صورتی پذیرفتنی است که در قبال کالاهای مصرفی شرکت ، درآمد شما رضایت بخش باشد.

جیم بروس، اهل فلوریدا و ساکن پامپانوبیچ، توزیع کننده شرکت SBSA ،شرکتی که در کار بازاریابی کالاها و خدمات کوچک است می گوید: « اگر کالاها و خدمات فابل مصرف و خرید مکرر نداشته باشند ، درآمد انفعالی مطمئنی در پی نخواهد داشت. من دوست دارم کالا یا خدماتی را تبلیغ کنم که به آن اعتقاد دارم و مردم مدام آن را سفارش می دهند. آنگاه فرصتی برایم پیش می آید که با مشتریانم ارتباط برقرار کنم و معمولا این فرصت منتهی به فروش بیشتر می شود»

 

منظور از کالای مصرفی چیست؟ ( در MLM به چه کالایی مصرفی می گویند؟)

در بازاریابی شبکه ای به کالایی که به طور مکرر در سبد خرید خانواده قرار می گیرد کالای مصرفی می گویند. مایکل شفیلد در سایت خود کالای مصرفی را کالایی می داند که حداقل 4 بار و بیشتر در سال خرید آن تجدید شود. با توجه به آمار انجمن فروش مستقیم 75% از شرکت هایی که بالاتر از 100 میلیون دلار در سال فروش دارند از کالا های کاملا مصرفی استفاده می کنند؛ کالا هایی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل ها ی غذایی و رژیمی ، مواد غذایی و مواد شوینده ......

همچنین در آماری که انجمن فروش مستقیم آمریکا در سال 2009 منتشر کرده است، 68% محصولات به کار رفته در سیستم های بازاریابی شبکه ای محصولاتی مصرفی می باشند که خرید آنها 7-8 بار در سال تجدید می شود؛ 18.4% مربوط به ارائه خدمات، 10.3% لباس و لوازم جانبی ،و  3.3% مربوط به محصولات اموزشی و فراغت می باشد.

لزوم استفاده از محصولات پر مصرف در بازاریابی شبکه ای چیست؟

همانطور که مایکل شفیلد و زیگ زیگلر در بالا اشاره کردند، اگر کالاها یا خدمات قابل مصرف و خرید مکرر نداشته باشند ، درآمد انفعالی مطمئنی را در پی نخواهد داشت. نظر برخی از کارشناسان در رابطه با کالای مورد استفاده در سیستم بازاریابی شبکه ای به صورت 60 به 40 می باشد، بدین صورت که خود کالا تا 60% انگیزه خرید را به مصرف کننده بدهد و 40% انگیزه ایست که فروشنده در او برای خرید کالا ایجاد می کند برخی هم بر این باورند که کالا 100% باید مورد نیاز شخص باشد و در سبد خرید او حال به صورت ماهیانه یا سالیانه قرار بگیرد و وظیفه فروشنده فقط ایجاد انگیزه در مصرف کننده برای خرید از یک برند خاص و هدایت او به سمت نوع خاصی از این محصول تحت عنوان یک مشورت دهنده باشد.

مسئله مهم در بازاریابی شبکه ای از نظر شفیلد خصلت تهاجمی آن در فروش می باشد و این خصلت تهاجمی در فروش نباید دردسر ساز شود. به علت تمایل اکثریت افراد برای کسب درآمد انفعالی در بازاریابی شبکه ای، افراد روی به فروش بیشتر خودشان و گروهشان می آورند؛ و اگر محصولی که ارائه می کنندبه راحتی در سبد خرید مصرف کننده جای نگیرد، دست به اجبار در فروش ، شیوه های فریبنده و کلمات اغراق آمیز در رابطه با فروش محصول می زنند.

در اینجا احتمال ایجاد شکایت از طرف مصرف کننده علیه فروشنده و شرکت بالا می رود و MLM همانگونه که در دستورالعمل های فدراسیون وجود دارد از این مورد دوری می کند و اگر سیستم فروش شرکت به سمت اجبار در خرید حرکت نکند، اکثر شرکت ها برای اینکه به میزان فروش مدنظر خود برسند و توانایی پرداخت پورسانت ها را داشته باشند بعد از مدتی تغییراتی را در پلن درآمد زایی شرکت ایجاد می کنند. اینجاست که شرکت به سمت هرمی شدن حرکت می کند. برخی از این موارد عبارت اند از:

1.       هزینه ورودی بالا و فروش کیت های شروع با قیمت بالا

2.       تمرکز بروی عضو گیری و جذب افراد بیشتر ؛ «Game Plan»

3.       استفاده از طرح باینری دهه 80 میلادی( به علت Breakage شرکت در ابتدا و نفرات اول پلن در مرحله بعد)

4.       هزینه های اضافی و حق الزحمه در موارد گوناگون

5.       کسب درآمد از فروش متریال

 
منابع 1  2   3   4

موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


"مقدار مانده" امتیاز رقابتی طرح بازپرداخت شما
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:32 | بازدید : 512 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

"مقدار مانده" امتیاز رقابتی طرح بازپرداخت شما

سوالی که همیشه از سوی اکثر شرکت ها در مورد طرح بازپرداخت مطرح می شودا ین است که : « حداکثر کمیسیونی که شرکت ما توانایی پرداخت آن را دارد چقدر است؟» جواب یک چیز است ؛ آن بستگی به ساختار و سبک طرح بازپرداخت شما و معیارهایی که برای واجد صلاحیت شدن توزیع کنندگان برای دستیابی به فرصت های درآمدی گوناگون قرار می دهید بستگی دارد.

مایکل شفیلد با شرکت های بزرگ تولید کننده نرم افزار فروش مستقیم چند سطحی در مورد اینکه در طرح های گوناگون متوسط "مقدار مانده" چقدر می باشد ، ملاقات داشته است.

تعریف "مقدار مانده" عبارت است از، مقدار کمیسیون کسب نشده و پرداخت نشده در طرح های بازپرداخت گوناگون.

اتفاق نظر بر این است که در طرح های بازپرداخت معمول ، متوسط میزان کمیسیون کسب نشده بین 10% تا 15% می باشد و اگر این مقدار بیشتر از درصدهای اشاره شده باشد ، توزیع کنندگان به مرور زمان اعتماد خود را از دست می دهند. این نکته که توزیع کنندگان به منصفانه بودن طرح باور داشته باشند و بدانند که در ازای کار و تلاش کافی به درآمد های گوناگون و بالاتر دست پیدا می کنند، بسیار مهم می باشد.

همانگونه که طرح بازپرداخت به رشد و رسیدن به بلوغ خود ادامه می دهد، "مقدار مانده" می تواند نقش خود را به عنوان یک عامل کنترل کننده و هشدار دهنده در مورد افزایش یا کاهش خروجی سیستم باشد. "مقدار مانده" به عنوان یک عامل کنترل کننده می تواند تغییرات پایه ای طرح را به تاخیر بیندازد. عموما توزیع کنندگان برای واجد شرایط شدنِ استفاده از منابع گوناگون درآمدی طرح باید معیارهای مشخصی را کسب یا حفظ نمایند.

برای مثال، یک طرح بازپرداخت به توزیع کنندگانش 20% سود خرده فروشی پرداخت می نماید و میزان پرداختی پاداش که برای طرح خود در نظر می گیرد 80% می باشد.

بدنبال این شیوه شرکت یک طرح بازپرداخت Unilevel با 5 لایه در نظر می گیرد و برای هر سطح 8% خروجی، که مجموعاً با این تعداد لایه میزان پرداختی 40% می باشد در سویی دیگر 4 لایه و برای هر لایه  5% پرداختی در نظر گرفته می شود که مجموعاً خروجی 4 لایه 20% می باشد. در اینجا نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در اکثر شرکت ها نیز معیارهای مشخصی برای واجد شرایط شدنِ کسب کمیسیون در عمق در نظر می گیرند.

مشاهدات و تجربیات گذشته نشان داده است، مادامیکه میزان پرداختیِ که شرکت با آن مواجه است 60% باشد، طیف وسیعی از افراد شرکت کننده در این طرح به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت می شوند . نتیجه آن است که آنها درآمدشان را در لایه های پایین طرح به دست می آورند و هیچ گاه در تولید پاداش های بعدی مشارکت نخواهند کرد. از آنجایی که عموما درصدی از پتانسیل موجود توسط توزیع کنندگان کسب نمی شود، این درصد به صورت "مقدار مانده" به سمت شرکت باز خواهد گشت.

امروزه شرکت ها در توسعه طرح بازپرداخت خود برای دستیابی به رده های بالاتر و استفاده از منابع مختلف درآمد، معیارهای سختتری برای واجد شرایط شدن قرار می دهند. اگرچه این موضوع در نگاه اول غیر منصفانه به نظر می رسد اما این مطلب باید درک شود که طرح های موفق برنامه هایی هستند که بر اساس پاداش به توزیع کنندگانی که در راستای رشد و موفقیت شرکت و کسب درآمد های بالا در بلند مدت حرکت می کنند، طرح می شوند و این موضوع عموما با پرداخت کمیسیون های کسب نشده از افراد غیر فعال به افرادی که از سطح فعالیت بالاتر برخوردارند محقق می شود.

از آنجائیکه در طرح های سالم افراد پاره وقت اکثریت را تشکیل می دهند، براساس میزان فعالیتشان از درصد پایین تری از پتانسیل درآمد موجود برخوردار می شوند و این موضوع باعث می شود 10 تا 15 درصد کمتر از حداکثر پتانسیل پرداختی موجود به آنها پرداخت شود.

در اینجا یک سوال مطرح می شود و آن اینکه " چرا طرحی که حداکثر میزان واقعی پرداختی را از سوی شرکت ایجاد کند، بکار برده نمی شود؟" جواب این سوال به بسته پیشنهادی "فرصت درآمدی" شرکت باز می گردد، که نه تنها رقابتی باشد بلکه تصویر رقابتی تری نسبت به فرصت های تجاری دیگر از خود به نمایش بگذارد.

تصویر این بسته به دلیل مقایسه آن با فرصت های تجاری دیگر ، فاکتور بسیار مهمی در توسعه طرح خواهد بود. اگر شما انتظار پایداری و حفظ توزیع کنندگان خود را دارید، طرح شما باید از جنبه پتانسیل درآمد واقعی ، بخوبی و زیبایی با طرح های دیگر رقابت کند.

توضیحات ارائه شده در بالا را می توان با این مثال که یک محصول با قیمت 9.95 دلار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا با قیمت 10 دلار روشنتر می کنیم. عموما مشتری تمایل به خرید محصول با قیمت 9.95 دلار نشان می دهد تا با قیمت 10 دلار.

در مجموع اگر یک شرکت از یک "مقدار مانده" انعطاف پذیر در طرح خود استفاده نکند در دادن پاداش خوب به بهترین و فعالترین توزیع کنندگان خود دچار مشکل خواهد شد. بنابراین، طرح، پتانسیل درآمدی پایین از خود به نمایش می گذارد و در مقابل طرح هایی که از یک "مقدار مانده" استفاده می کنند از تاثیر گذاری کمتری برخوردار میباشد.

استفاده از "مقدار مانده" در لایه های پایینِ طرح، جاییکه اکثریت پاره وقت در آن مشغول می باشند، این توانایی را به شرکت می دهد که پاداش های خوبی برای افرادی که با قدرت و توانایی بالاتر فعالیت می کنند، فراهم نماید.

استفاده عاقلانه از "بهم فشردگی"

 شرکت های زیادی در طرح خود از مفهومی بنام "بهم فشردگی" استفاده می کنند. بهم فشردگی زمانی اتفاق می افتد که یک توزیع کننده به علت عدم کسب معیار های لازم، واجد شرایط کسب پاداش ها نمی شود. در این حالت افراد حاضر در سازمان فروش شخص غیر فعال به فرد بالاتر واجد صلاحیت متصل می شود.

عموما این برنامه توسط توزیع کنندگان حرفه ای این تجارت به شرکت داده می شود. نکته مهم این است که بهم فشردگی به صورت عاقلانه و در جهت مناسبی هدایت شود.

اگر این درآمد به سمت افراد غیر مولد هدایت شود، ذهنیتِ « چیزی در ازای هیچ چیز» یا همان دریافت پول در ازای هیچ فعالیتی را در سازمان فروش ایجاد می کند. استفاده از بهم فشردگی باعث افزایش میزان پورسانت دهی در عمق می شود و توزیع کنندگان حرفه ای می توانند مقداری از کمیسیون های کسب نشده را دریافت نمایند و این موضوع باید در حالی باشد که درصد "مقدار مانده" مطلوب حفظ گردد.

توزیع کنندگان فوق حرفه ای افرادی هستند که به رده های آخر طرح دست پیدا می کنند و افرادی هستند که درصد زیادی از "مقدار مانده" را به خود اختصاص می دهد . اگر شرکتی برای درآمد کسب شده توسط این افراد برنامه منسجمی ارائه ندهد، دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد. موضوع این نیست که شرکت فرصت های ویژه را برای اینگونه افراد خلق نکند ، موضوع این است که این مورد به عنوان تهدیدی برای شرکت هایی که عرض شاخه های متصل به شرکت را محدود می کنند، مطرح می شود

تعدیل و تنظیم طرح

مشاورن و مجریان این تجارت به طور کامل نمی توانند پیش بینی کنند که طرح چقدر پرداختی واقعی خواهد داشت. اما طرحی که به صورت درست طراحی شده است قابلیت تنظیم و تعدیل را با مقدار کمی دردسر برای تو زیع کنندگان خواهد داشت.

تغییر طرح در مواقع ضروری موجب نگرانی در میان توزیع کنندگان خواهد شد. در اینجا به مواردی که موجب تغییرات در طرح خواهد شد اشاره خواهیم کرد

1.       پرداختی طرح بسیار بالا می باشد و سود کمی برای شرکت باقی می ماند

2.       طرح، پرداختی کافی ندارد و سود کمی برای توزیع کنندگان ایجاد می شود

3.       ایجاد تغییرات به علت رقابت و هم جهت شدن با گرایشات

4.       طرح، مشوقی برای رفتارهای درست توزیع کنندگان ندارد

5.       تغییری در مقررات و قوانین آئین نامه مصوب

 

اگر ساختار و طراحیِ طرح بازپرداختِ شما از لحاظ قوانین و مفاهیم با بازار امروزی تطابق دارد نیازی به تغییر آن نیست. به هر حال آزمایش طرح با گذشت زمان نشان دهنده آن است که آیا طرح به تغییر و تنظیم نیاز دارد یا خیر.

این موارد به راحتی با تنظیم معیارهای توزیع کنندگان برای واجد صلاحیت شدن، اداره می شوند. در اکثر موارد دو مورد اول اشاره شده در بالا منجر به ایجاد تغییر در طرح خواهند شد و این موارد فقط در طول دوره آزمایش قابل تشخیص می باشد. برای شرکت های جدید دوره آزمایش در یک راه اندازی مقدماتی کامل می شود که معمولاً این دوره شش ماهه می باشد. تغییرات طرح در طول این دوره امری غیر معمول نیست. اگر معیارهای طرح به سختی بدست بیایند هیچ کس در طرح پولی کسب نخاهد کرد و لازم است که تعدیلی در این معیارها صورت گیرد.

اگر معیارهای طرح به راحتی قابل دستیابی باشند، طرح شما خیلی زود به بلوغ می رسد. توزیع یکسان ثروت در طرح بدون در نظر گرفتن توانایی افراد باعث می شود که نه شرکت و نه هیچ شخصی پول قابل ملاحظه دریافت کند.

نکته مهم این است که از تغییرات عمده در زود تر از زمان مقرر در جهت افزایش یا کاهش معیار ها جلوگیری کنیم، به این دلیل که اعتماد توزیع کنندگان و انرژی آنها برای حرکت کاهش پیدا می کند

در پایان...

داشتن افرادی که بتوانید به آنها در کسب یکسری اطلاعات اطمینان کنید بسیار مهم می باشد. این افراد می توانند در تفسیر اطلاعات بسیاری نظیر فعالیت های فروش، اسپانسری و تمابلات توزیع کنندگان در جهت بهبود طرح به شما کمک کنند
 

نظرات


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


طرح درآمدزایی شرکت USANA (قسمت دوم)
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:30 | بازدید : 647 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

طرح درآمدزایی شرکت USANA (قسمت دوم)

همانگونه که در مطلب پیشین اشاره شد در این مبحث به پاداش های شرکتUSANA اشاره می کنیم. پیش از آنکه به "پاداش تطابقی" اشاره کنیم باید برنامه ای که نقش تعیین کننده در این پاداش دارد را شرح دهیم. نام این برنامهpacesetter می باشد. افرادی که به بالاترین رده در این برنامه (pacesetter) دست پیدا کنند توانایی گرفتن بالاترین درصد "پاداش تطابقی" را به مدت 26 هفته خواهند داشت.

برنامه pacesetter به در دو حالت قابل دست یابی می باشد، حالت اولpremier می باشد. در صورتی که فرد در مدت 8 هفته توسط دو Associate که توسط خودش معرفی شده است مقدار 800 امتیاز از محصولات را به فروش برساند به رده Premier دست پیدا می کند.

حالت دوم Platinum Premier نام دارد و در صورتی قابل دستیابی است که فرد در مدت 8 هفته بعد از ثبت نام توسط حداقل 4 Associate که توسط خودش معرفی شده است مقدار 1600 امتیاز از مخصولات را به فروش برساند.

پاداش تطابقی به مدت 26 هفته توسط شرکت به افراد پرداخت می گردد. در صورتی که مشاورِ شخص به رده premier platinum دست پیدا کرده باشد، فرد می تواند 100 درصد این پاداش را از حجم فروش صورت گرفته توسط مشاورش کسب نماید و در صورتی که به فرد به رده premier دست پیدا کرده باشد توانایی کسب 50 درصد پاداش تطابقی را دارد و اگر هیچ کدام از رده های برنامه PaceSetter را کسب نکرده باشد تنها 25 درصد از پاداش تطابقی را کسب می کند.

برنامه های انگیزشی این شرکت شامل، مسافرت ها ،جایزه ها نقدی و غیر نقدی می باشد. پاداش راهبری و نخبگان نیز جزء برنامه های انگیزشی حساب می گردد.

به طور کلی هر شخص در صورتی می تواند از برنامه های انگیزشی استفاده کند که موارد اشاره شده در زیر را رعایت کند:

·         داشتن حداقل 100 PSV هر چهار هفته

·         دریافت حداقل یک مجوز ورود دوباره

·         کمک به افرادی که خود معرفی کرده است برای دستیابی به سطح Sharer (در ادامه بیش تر توضیح داده می شود) هر چهار هفته

·         همیشه از طریق تلفن در دسترس بودن

·         در هیچ شبکه دیگر فعالیت نداشتن

·         فعالانه در امور آموزشی مربوط به تیم خود شرکت داشتن

 

پاداش  راهبری هر هفته پرداخت می گردد و شرکت 3 درصد از کل فروشش (GSV) را در آن هفته بین افرادی که که در رده گلد دایرکتور به بالا هستند تقسیم می نماید. میزان پاداش راهبری بر اساس تعدادRe-entry افراد متفاوت می باشد

پاداش نخبگان هر 3 ماه یکبار پرداخت و در این پاداش شرکت 1 درصد کل فروش شرکت رت در طی این دوره بین 25 نفر از افرادی که بیشترین درآمد را کسب کرده اند توزیع می کند

سطوح راهبری این شرکت که به افراد برای دست یابی به اهداف کوتاه مدت کمک می کند به ترتیب زیر می باشد:

SHARER                                       250 Sales Volume Points (SVP) on left and right leg

BELIEVER                                    500 SVP on left and right leg

BUILDER                                     1000 SVP on left and right leg

ACHIEVER                                  2000 SVP on left and right leg

DIRECTOR                                  3000 SVP on left and right leg

BRONZE DIRECTOR                  4000 SVP on left and right leg

SILVER DIRECTOR                     5000 SVP on left and right leg

GOLD DIRECTOR                       Max out one Business Center for 4 consecutive weeks

RUBY DIRECTOR                       Max out any two Business Centers for 4 consecutive weeks

EMERALD DIRECTOR               Max out any three Business Centers for 4 consecutive weeks

DIAMOND DIRECTOR             Max out any four Business Centers for 4 consecutive weeks

ONE-STAR DIAMOND              Max out any five Business Centers for 4 consecutive weeks

TWO-STAR DIAMOND            Max out any six Business Centers for 4 consecutive weeks

THREE-STAR DIAMOND           Max out any seven Business Centers for 4 consecutive weeks

FOUR-STAR DIAMOND            Max out any eight Business Centers for 4 consecutive weeks

FIVE-STAR DIAMOND              Max out any nine Business Centers for 4 consecutive weeks

SIX-STAR DIAMOND                 Max out any ten Business Centers for 4 consecutive weeks

SEVEN-STAR DIAMOND          Max out any eleven Business Centers for 4 consecutive weeks

EIGHT-STAR DIAMOND           Max out any twelve Business Centers for 4 consecutive weeks

NINE-STAR DIAMOND              Max out any thirteen Business Centers for 4 consecutive weeks

TEN-STAR DIAMOND                Max out any fourteen Business Centers for 4 consecutive weeks

 
 
 در زیر شیوه قرار گیری Associate ، preferred customers و re-entry مجدد را مشاهده می کنید:
 
 

 


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


طرح درآمدزایی شرکت USANA (قسمت اول)
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:29 | بازدید : 1307 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

طرح درآمدزایی شرکت USANA (قسمت اول)

با توجه به درخواست بسیاری از خوانندگان وب سایت تصمیم گرفتیم طرح بازپرداخت شرکت USANA را همراه با ارائه توضیحات کلی در مورد شرکت ارائه دهیم . یکی از دلایلی که باعث گردید تا طرح درآمدی این شرکت را بررسی نماییم ، مقایسه آن با پلن درآمدی شرکت کوئست از سوی برخی خوانندگان بود، بدین صورت که طرح درآمدی شرکت کوئست با طرح درآمد زایی شرکت USANA یکسان می باشد.

شرکت USANA یکی از شرکت های بزرگ و مطرح در زمینه فروش مستقیم می باشد. این شرکت توسط دکتر مایرون ونتز ، متخصص در زمینه های میکروبیولوژی و ایمینولژی در سال 1992 تاسیس گردید این شرکت از نظر میزان فروش در سال 2009 در رده سی و یکم قرار دارد.

این شرکت در سال 1996 وارد بازار سهام نزدک شد و در 3 ژانویه 2011 سهام خود را از نزدک به بازار سهام نیویورک انتقال داد. در سال 1998 فروش این شرکت از مرز 100 میلیون دلار گذشت. این شرکت به مدت 3 سال پیاپی در لیست 200 شرکت برتر کوچک مجله فوربس قرار گرفته است. محصولات این شرکت در سطح کشوری و ایالتی نشان بهترین محصول را به خود اختصاص داده اند.

طرح درآمد زایی این شرکت سالیان پیاپی از سوی توزیع کنندگان به عنوان بهترین طرح درآمد زایی انتخاب گردیده است. این شرکت هم اکنون در 14 کشور دارای شعبه می باشد. کشور هایی نظیر کره، ژاپن، مالزی، کانادا.....

محصولات این شرکت طیف وسیعی را در بر گرفته است اما تخصص این شرکت بر روی تولید مکمل های غذایی و رژیمی می باشد محصولات این شرکت از موسسه غذا و داروی آمریکا و بسیاری از موسسات معتبر دیگر تاییده دریافت کرده است.

 

طرح بازپرداخت این شرکت یک طرح باینری بر اساس حجم فروش محصولات می باشد. در این شرکت که از طیف محصولات مصرفی بسیار وسیع برخوردار می باشد، هر محصول دارای یک امتیاز و حجم فروش مشخص  (SVP=Sale Volume Point) می باشد.

به طور کلی می توانیم راه های مختلف کسب درآمد از این شرکت را به 4 دسته تقسیم کنیم:

·         سود خرده فروشی

افراد در این شرکت می توانند محصولات را با قیمت عمده فروشی خریداری نمایند و به قیمت خرده فروشی به مشتریان خود ارائه دهند.

 

·         پورسانت هفتگی

این پورسانت که به صورت هفتگی پرداخت می شود از حجم فروشی ایجاد می گردد که در هفته درسازمان فروش هر فرد صورت می گیرد

 

·         پاداش تطابقی

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد

 

·         پاداش راهبری

به صورت هفتگی پرداخت می گردد

 

·         پاداش نخبگان

هر 3 ماه به 25 فرد پر درآمد شرکت پرداخت می گردد

 

هر فرد به دو صورت می تواند وارد این شرکت شود، حالت اول تنها به صورت مشتری می باشد (preferred customers)، این شخص تنها توانایی خرید محصول را دارد، محصولاتی که این شخص خریداری می کند به قیمت عمده فروشی می باشد. محصولاتی که در حالت اشاره شده خریداری می شود برای مصرف شخصی یا فروش جهت کسب سود خرده فروشی می باشد. شخصی که در حالتpreferred customer  قرار دارد توانایی تشکیل سازمان فروش را ندارد.

حالت دیگری که هر شخص می تواند وارد شرکت شود حالت "همکار" یا "شریک" (Associate) نام دارد.شخص در این حالت توانایی تشکیل سازمان فروش دارد. در هنگام ثبت نام در فرم قرارداد گزینه ای با نام "توزیع کننده" (distributor) وجود دارد که هر شخص که توانایی فروش مقدار زیادی از محصولات شرکت را دارد، آن را انتخاب می کند.

تا اینجا متوجه شدیم که هر شخص بدون تشکیل سازمان فروش از طریق خرده فروشی محصولات توانایی کسب درآمد از این شرکت را دارد.

شخص بعد از ثبت نام و پر کردن فرم قرارداد، صاحب جایگاه تجاری خود (BC=Business center) می گردد. برای فعال شدن جایگاه تجاری و گرفتن درآمد از آن جایگاه شخص باید محصولاتی برابر200 امتیاز به صورت یکجا یا به مرور زمان از شرکت خریداری نماید. امتیاز محصولاتی که توسط مشتریانی (Preferred customer) که شخص معرفی می کند نیز در مورد 200 امتیاز محسوب می گردد. طرح درآمدی شرکت باینری می باشد

تنها در صورتی جایگاه های 002 و 003 هر شخص فعال می گردد که مجموع امتیازات محصولات فروش رفته توسط هر شخص در مدت 6 هفته به 400 امتیاز برسد. د ر صورتی که شخص به امتیاز اشاره شده در مدت تعیین شده دست پیدا نکند این دو جایگاه از دست می رود.

هر شخص برای اینکه بتواند پورسانت هفتگی خود را دریافت کند باید هر چهار هفته 100 امتیاز از محصولات را به فروش برساند و در صورتی که شخص جایگاه های 002 و 003 خود را نیز فعال کرده باشد باید در مدت 4 هفته 200 امتیاز از محصولات را بفروش برساند.

طرح درآمدی این شرکت به گونه ای است که وابسته به افزایش تعداد اعضا نمی باشد چون پورسانت دهی بر پایه حجم فروش محصولات می باشد. به عنوان مثال در این طرح شما سازمان فروشی متشکل از 10 نفر ایجاد می کنید ، در این سازمان حتی اگر یک نفر به آن اضافه نگردد شما باز هم به صورت هفتگی بر اساس حجم فروش گروهی (GSV=Group Sale volume) درآمد کسب خواهید کرد جدول پورسانت دهی این شرکت به قرار زیر می باشد:

 

 

 

هر امتیاز برابر با یک دلار می باشد. در ازای برابری هر دو سمت چپ و راست در اعداد اشاره شده در بالا ، رقمی که در ستون سمت راست نوشته شده است درآمد شخص خواهد بود . به عنوان مثال اگر شخص 250 امتیاز در چپ و 250 امتیاز در راست داشته باشد، کمیسیون او برابر با 40 دلار خواهد بود.

حداکثر امتیازی که در ازای آن کمیسیون پرداخت می گردد 5000 می باشد. در صورتی که امتیاز بیش از 5000 باشد ، مقدار باقیمانده به هفته بعد انتقال داده می شود و چیزی اصطلاحاً سوخت نمی شود.

شرکت USANA برنامه "خرید خودکار" را نیز در طرح خود هم برای Associate و هم برای preferred customer ارائه کرده است. برنامه خرید خودکار عبارت است از خرید مقدار مشخصی کالا به صورت ماهیانه برای مصرف شخصی یا برای فروش، مقدار و انتخاب این گزینه کاملا اختیاری بوده و فرد در صورت تمایل می تواند فرم آن را از شرکت تهیه کرده و لیست کالاهای مورد نیاز ماهیانه اش را در آن نوشته و شرک نیز در پایان یا اوایل ماه کالا های درخواستی را برای شخص ارسال می کند. شخص هر زمان که مایل باشد می تواند این درخواست را ابطال نماید.

هر جایگاه تجاری (BC) در صورتی که به سقف امتیاز ماهیانه (5000) دست پیدا کرد، از سوی شرکت یک مجوز ورود دوباره (Re-entry) دریافت خواهد کرد، بدین معنا که شخص می تواند در هر کجای سازمان فروش خود که مایل می باشد دوباره ورود پیدا کند. هر جایگاه به طور کلی تنها 2 مجوز ورود دریافت خواهد.

در قسمت دوم به پاداش های شرکت USANA اشاره خواهیم کرد.


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


طرح بازپرداخت در بازاریابی شبکه ای
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:27 | بازدید : 783 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

طرح بازپرداخت در بازاریابی شبکه ای

امروزه دنیای MLM به دو بخش تقسیم می شود. قسمت اول شرکت های اینترنتی هستند که الکترون ها را به صورت خدمات عرضه می کنند و تا 70 % پتانسیل پرداخت دارند قسمت دوم شرکت های سنتی و قدیمی با محصولات تغذیه ای می باشد که تا 50% پتانسیل پرداخت دارند.

تا این لحظه شرکت ها سنتی از میزان رشد و بقای بیشتری برخوردار بوده اند. بسیاری از همین شرکت ها به اینترنت پیوستند تا سیستم جذب بهتر و بیشتری داشته باشند.

امروزه شرکت های که از طرح "گردهمایی" استفاده می کنند از رشد بسیار خوبی برخوردار هستند و در 10 سال گذشته سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند

 

محصول و طرح درآمد زایی در MLM مهترین نکته می باشند

در بازار خرده فروشی سنتی همه چیز به موقعیت مکانی بستگی دارد اما در MLM این موقعیت مکانی تبدیل به محصول و طرح بازپرداخت می شود. شرکت هایی که در چند سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده اند از جهت انتخاب محصول و طرح بازپرداخت دقت زیادی به خرج داده اند. رمز موفقیت شما انتخاب محصول یا خدماتی است که بتواند نظر و احساسات دیگران را به خود جلب کند و در مرحله بعد انتخاب طرح بازپرداخت جذاب و عادلانه.

 

تفاوت طرح بازپرداخت (Compensation Plan) و طرح بازاریابی (Marketing Plan)

طرح بازپرداخت—یک مدل ریاضی برای تخمین میزان درآمد یک توزیع کننده بر اساس میزان تلاش و مقدار محصولاتی که فروخته است می باشد. کامپیوتر های شرکت براساس این مدل ریاضی میزان درآمد شخصض را تعیین می کنند نکاتی که در مورد یک طرح بازپرداخت مهم می باشند عبارتند از:

·         فهم کامل طرح بازپرداخت

·         دور نمای خوبی در شخص نسبت به کسب درآمدی که شایسته آن است ایجاد نماید

·         شخص را به یادگیری در مورد محصولات و فروش آنها ترغیب نماید

طرح بازاریابی— طرحی که در آن مشخص می شود یک شرکت چگونه محصولات خود را در بیرون به فروش می رساند. به عنوان مثال یک شرکت از "تبلیغ شفاهی" استفاده خواهد کرد که با یک طرح بازپرداخت آمیخته شده است


موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


هشت عامل مهم در طراحی یک طرح بازپرداخت
دو شنبه 29 اسفند 1390 ساعت 17:26 | بازدید : 562 | نویسنده : کاوه | ( نظرات )

 

هشت عامل مهم در طراحی یک طرح بازپرداخت

در اینجا به هشت عاملی که در طراحی یک طرح بازپرداخت مهم هستند به ترتیب اهمیت اشاره می کنیم:
1.     آیا توضیح طرح به راحتی صورت می گیرد؟
یکی از نکات مهم این است که توضیح طرح به سادگی صورت گیرد. آیا شما می توانید به توزیع کننده بفهمانید که از طرح چگونه می تواند درآمد کسب کند. توضیح طرح درآمدی را به حرکت یک آسانسور تشبیه می کنیم که قرار است 6 طبقه به سمت بالا حرکت کند. از زمان بسته شدن در شروع می شود تا طبقه آخر! در نهایت شما باید توانسته باشید توجه فرد را جلب نمایید
 
2.     آیا طرح شرکت کنندگان جدید را به خود جذب می کند؟
این مسئله کمی سخت می باشد چون اکثر طرح های جذاب غیر قانونی هستند. پیشنهاد آنها مقدار زیادی پول در ازای مقدار کمی فعالیت می باشد آنها در حقیقت یک دسیسه واقعی می باشند. این طرح ها در ظاهر آسان به نظر می رسند و در پایان بازندگان حقیقی از خود بجای می گذارند. یک طرح باید ابتدا بر اساس اصول قانون طراحی گردیده و در مراحل بعد دارای یک محصول و پتانسیل پرداخت جذاب باشد.
 
3.     آیا طرح خرده فروشی را تشویق می کند؟
یکی از مسائل اساسی در طرح ها چگونگی خرده فروشی محصولات می باشد. آیا در قیمت خرده فروشی ارائه شده محصولات باز هم رقابتی هستند؟ آیا تمامی پاداش ها و برنامه ها در جهت خرده فروشی می باشند؟ اگر می بینید تمام فشار بر روی جذب افراد می باشد، پلن را فراموش کنید! سرنوشت بدی در انتظار اینگونه طرح ها می باشد. خرده فروشی بیشتر و سود خرده فروشی بالاتر در نهایت مثمر ثمر خواهد.
 
4.     آیا طرح در جهت حفظ توزیع کننندگان تلاش می کند؟
نقطه مرزیِ حقوق توزیع کنندگان جایی است که در آن پول کافی در ازای محصولاتی که می خرند یا می فروشند پرداخت شود. یکی از نکات مهم در این زمینه مقدار خرید ثابت ماهیانه برای واجد صلاحیت شدن دریافت پورسانت ها می باشد. امروزه این نکته مهمترین موضوع رقابتی در عرصه بازاریابی شبکه ای می باشد. برای اکثر توزیع کنندگان شرکت شما اگر ماهیانه بتواند 250000 تومان فراهم کنند آنها هرگز شما و شرکت را رها نمی کنند.
  
5.     آیا طرح به قیمت محصولاتی که توزیع کننده می فروشد برای حفظ امتیاز رقابتی آن توجه می کند؟
قیمت بالای محصولات باعث کندتر شدن فروش آن در بازار آزاد توسط توزیع کنندگان می شود
 
6.     آیا انگیزه ای برای آموزش وجود دارد؟
یکی از هسته های اصلی بازاریابی شبکه ای آموزش می باشد که اغلب در طرخ های بازپرداخت این موضوع به خاطر محدودیت های قانونی نادیده گرفته می شو. آن چیزی که به توزیع کننده در رشد رده بندی و پیشرفت کمک می کند آموزش است.
 
7.     آیا طرح به افرادی که در رده بندی بالاتری قرار دارند پاداش بهتری می دهد؟
افرادی که در سطح بالاتری قرار دارند انتظار دریافت پاداش از لایه های بیشتری در عمق را دارند. در غیر این صورت تظمینی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد
 
8.     آیا طرح با دقت مورد مطالعه، تحقیق و پژوهش قرار گرفته است؟
یکی از بزرگترین مشکلات امروزی بازاریابی شبکه ای کپی کردن از طرح های شرکت های بزرگ برای راه اندازی شرکت های تازه تاسیس می باشد. البته تاثیرات بلند مدت این عمل به خوبی شناخته شده نیستند. شاید در ابتدا موفقیت های خوبی بدست آید اما در ادامه دردسر ها شروع می شوند. بسیاری از شرکت های موارد اشاره شده در بند های بالا را نادیده می گیرند و به روی طرحی که توسط شخص دیگر و برای یک شرکت دیگر طراحی شده پافشاری می کنند دریغ از آنکه مشکلات بسیاری می تواند به همراه داشته باشد.

موضوعات مرتبط: انواع طرح درآمد زائی , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 85
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 6
:: بازدید ماه : 205
:: بازدید سال : 1238
:: بازدید کلی : 26986